HOME / ONLINE PRODUCTEN / Nextendum Nieuws / Nieuwsbericht
Nulaangifte en nihilaangifte, kent u het verschil?
15-06-2022 | Als er over een aangiftetijdvak geen loon en loonheffingen aangegeven hoeft te worden, moet er toch op tijd aangifte gedaan worden. Hierbij gaat het dan om de zogenoemde nihil- of nulaangifte. Kent u het verschil?
Nihilaangifte
Als een werkgever in het aangiftetijdvak geen werknemers in dienst had, doet hij een nihilaangifte.
Er worden dan geen werknemersgegevens ingevuld en het collectieve deel van de aangifte blijft leeg of vul daar 0 (nul) in.
Afmelding loonheffingennummer
Als u verwacht geen personeel in dienst te hebben voor ten minste 12 maanden, kunt u een schriftelijk verzoek indienen bij de Belastingdienst om het loonheffingennummer op te heffen. U kunt daarvoor dit formulier gebruiken.
De aangifteverplichting zal dan worden ingetrokken voor toekomstige tijdvakken.
Wanneer u niet over een schriftelijke intrekking van de Belastingdienst beschikt t.a.v. de inhoudingsplicht, dient u tijdig loonaangifte te blijven doen om een boete te voorkomen.
Nulaangifte
Heeft een werkgever wel werknemers in dienst maar geen loon uitbetaald, dan doet hij een nulaangifte. De werknemergegevens moeten dan wel worden ingevuld. Bij onderwerpen als “loon”, “loonheffingen” en “verloonde uren” moet per werknemer 0 (nul) worden ingevuld.
Voorbeelden nulaangifte
Stel de werknemer komt in de loop van de maand in dienst en het loon wordt pas in de volgende maand uitbetaald. In dit geval wordt een nulaangifte ingediend over de maand waarin de werknemer in dienst is gekomen en nog geen loon ontvangt.
Bij een directeur-grootaandeelhouder (DGA) met een jaarloon komt de nulaangifte ook voor. Voor de aangiftetijdvakken waarin hij geen loon heeft ontvangen dient de werkgever een nulaangifte in.
Geen sprake van nulaangifte
Er is geen sprake van een nulaangifte als de werkgever aan een deel van de werknemers wel loon heeft uitbetaald en daarmee ook loon en loonheffingen in het aangiftetijdvak moet aangeven, maar daarnaast ook nog werknemers in dienst heeft die geen loon uitbetaald krijgen. Deze werknemers moeten wel opgenomen worden in de loonaangifte.
Voor de niet-uitbetaalde werknemers moeten alle werknemersgegevens gevuld zijn en bij het loon, de “loonheffingen”, “verloonde uren” moet 0 (nul) ingevuld worden, vul ook de juiste verzekeringsindicaties in.
iOS touchscreen gebruikers: Voor delen 2 keer tikken