HOME  / ONLINE PRODUCTENNextendum Nieuws / Nieuwsbericht

Levert u voor al uw klanten al een SBR Jaarrekening aan
bij de bank?

Het voordeel voor u om dit wel te doen:

  • Gemakkelijk, veilig en in één vorm en taal
  • Het is maar op één manier te interpreteren
  • Minder kans op fouten
  • Volledig papierloos
  • Voldoen aan de eisen van de bank
  • Efficiënt: automatische verwerking in de systemen

In een snel groeiende digitale economie moeten bedrijven in Nederland erop kunnen vertrouwen dat de uitwisseling van zakelijke data, zoals de SBR Jaarrekening, SBR Taxatierapport en SBR Huurinformatie veilig, efficiënt en foutloos verloopt.

Dankzij het platform ‘Mijn Data, Mijn Business’ kunt u, op basis van de SBR-marktstandaard profiteren van een papierloze uitwisseling van betrouwbare zakelijke data.

Wat is een SBR Jaarrekening?

SBR Nexus ontwikkelt en beheert samen met de overheid, het bedrijfsleven en de financiële sector marktstandaarden. Met deze marktstandaarden profiteren partijen van gestructureerde informatie-uitwisseling in de keten. De marktstandaarden kunt u zien als een soort woordenboek, waarbij er met elkaar is afgesproken dezelfde taal te spreken, zodat er geen interpretatiemogelijkheid is en uniformiteit wordt gewaarborgd. Binnen de marktstandaarden zijn de datavelden, de bijbehorende definities, de onderlinge samenhang en gestelde eisen gedefinieerd. Om datakwaliteit in de vorm van gestelde eisen te waarborgen zijn validaties opgenomen. Het werken met marktstandaarden zorgt ervoor dat in deze snel groeiende digitale economie er veiliger, efficiënter en foutloos data kan worden uitgewisseld tussen verschillende partijen.

Waarom willen banken een SBR Jaarrekening ontvangen?

De SBR Jaarrekening zorgt ervoor dat banken op een eenvoudige wijze gegevens kunnen ontvangen en deze kunnen worden (her)gebruikt voor verschillende rapportages aan uitvragende partijen. Het aanleveren via deze marktstandaard in SBR zorgt ervoor dat het sneller, veiliger en efficiënter kan worden gedaan en past binnen de toenemende digitalisering.

Hoe kunt u een SBR Jaarrekening aanleveren?

Aanleveren via een softwarepakket: een accountants- of administratiekantoor kan middels zijn rapportagesoftware een SBR Jaarrekening opstellen. De SBR Jaarrekening kan worden verzonden door gebruik te maken van een portaal. Daarnaast heeft u een geldig PKI-overheidscertificaat nodig, hiermee kan de ontvangende partij verifiëren wie de SBR Jaarrekening heeft aangeleverd.

Aanleveren via de website van Mijn Data, Mijn Business: uw klant kan via de website een formulier invullen met het verzoek u als accountants- of administratiekantoor een SBR Jaarrekening bij de bank aan te laten leveren. Zodra het formulier is verstuurd, ontvangt u als accountants- of administratiekantoor een e-mail met daarin de link om de SBR Jaarrekening van de klant via Mijn Data, Mijn Business te versturen aan de bank.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie? Kijk dan op mijndatamijnbusiness.nl

Heeft u vragen over het opstellen en/of aanleveren van een SBR Jaarrekening? Neem dan contact op met Frank van Giessen, partnermanager accountants bij SBR Nexus.

 

F. (Frank) van Giessen
partnermanager accountants
bij SBR Nexus

06 14 88 65 01
frank.vangiessen@sbrnexus.nl

iOS touchscreen gebruikers: Voor delen 2 keer tikken