23-05-2025 | Zoals u misschien weet heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aangegeven dat organisaties die AI gebruiken of ontwikkelen, vanaf 2 februari 2025 ‘AI-geletterd’ moeten zijn. We merken echter dat hier weinig aandacht voor is in de accountancy en willen u wijzen op het belang én de urgentie van deze verplichting.
Als accountant is het belangrijk te beseffen dat AI een steeds grotere rol speelt in besluitvorming en automatisering. Zonder basiskennis van AI loopt u het risico om beslissingen te baseren op gemanipuleerde of onnauwkeurige data. En erger nog: u kunt onbewust meewerken aan rapportages die niet aan wet- en regelgeving voldoen. Een aantal voorbeelden van de risico’s:
- Verkeerde AI-uitkomsten die leiden tot (juridische) claims;
- Misbruik van klantgegevens door onzorgvuldige AI-toepassingen;
- AI die discriminerende of foutieve beslissingen neemt;
- Onjuiste dataselectie in data-analyse software, leidend tot een incorrect besluit.
Weet u of uw klant of collega AI gebruikt heeft bij het aanleveren van data? Herkent u AI-gegenereerde cijfers of teksten? Het is belangrijk dat u én uw klanten weten of data betrouwbaar is. De gevolgen kunnen groot zijn.
Wat betekent AI-geletterdheid?
AI-geletterdheid is een verplichting uit de AI-verordening (AI-Act). Iedereen die binnen of namens een organisatie met AI werkt * moet vaardigheden en kennis hebben over de technische werking van AI-systemen, maar ook over de sociale, ethische en praktische aspecten hiervan. De inzet van AI kan namelijk grote risico’s en impact hebben voor klanten, eindgebruikers en andere mensen. Bijvoorbeeld als een organisatie met behulp van AI een beslissing over hen maakt.
* Onder AI gebruik vallen niet alleen grote AI-systemen, maar ook zoekmachines, gangbare apps, webshops, navigatie etc.
De AI Act verplicht bedrijven om AI-geletterdheid te bevorderen, zodat medewerkers weten hoe ze AI veilig en efficiënt inzetten. Uiteraard plukt u daar ook de vruchten van.
Wat moet u doen?
Uzelf en eventuele medewerkers, afhankelijk van hun rol, moeten door middel van training specifieke kennis hebben over de werking en impact van Ai-systemen, met een focus op ethiek, transparantie en risicobeheersing.
De training moet afgestemd zijn op het niveau van technische ervaring en het specifieke gebruik van AI binnen de organisatie, zodat u en medewerkers AI verantwoord kunnen toepassen. Daarnaast moet rekening gehouden worden met de effecten van AI-gebruik op interne en externe belanghebbenden. Dit geldt ook voor externe partijen, zoals zzp’ers, die namens uw organisatie AI-systemen gebruiken.
Belangrijk is dat bovenstaande ook geldt als er (nog) geen gebruik wordt gemaakt van AI of als u geen personeel heeft. Informeer bijvoorbeeld bij uw klanten, softwareleverancier, IT-specialist of telecomprovider of er gebruik wordt gemaakt van AI.
Ondersteuning
We begrijpen heel goed dat AI-geletterdheid voor u misschien een ‘ver-van-mijn-bed’ show is. Het is echter niet iets wat u vooruit kunt blijven schuiven, gezien de regelgeving en uw eigen voordeel bij correct gebruik van AI. Wij zullen u zoveel mogelijk ondersteunen door middel van stappenplannen, artikelen, nieuwsbrieven en een webinar.
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen of opmerkingen? Neemt u dan contact met ons op, we helpen u graag.
iOS touchscreen gebruikers: Voor delen 2 keer tikken